8 codziennych nawyków osłabiających odporność

2020-03-25
8 codziennych nawyków osłabiających odporność

Utrzymanie zdrowia to praca na pełen etat. Prawidłowe odżywianie, aktywność fizyczna, zdrowy sen i relaksacja pozwalają zregenerować i wzmocnić naszą odporność. Jednak na drugiej szali są szkodliwe nawyki i czynniki środowiskowe, które mogą niwelować nasze starania o dobre samopoczucie. Jeśli często chorujesz, powinieneś przyjrzeć się uważnie swoim przyzwyczajeniom i otoczeniu. Kiedy zauważysz, które z nich Ci nie służą, będziesz mógł podjąć właściwe kroki, aby je zmienić.

Za mało pijemy

Jeżeli nie pijemy wystarczającej ilości wody w ciągu dnia narażamy się na odwodnienie. Doprowadzić do tego stanu jest łatwo, a konsekwencji może być wiele: od bólu głowy po poważniejsze dolegliwości. Woda stanowi znaczny procent krwi, która transportuje tlen i składniki odżywcze. Niewłaściwe nawodnienie powoduje, że niezbędne składniki gorzej docierają do układu odpornościowego sprawiając, że jesteśmy bardziej podatni na atak wirusów. Spowolnieniu ulega również krążenie limfy – części układu odpornościowego – której zadaniem jest usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii z organizmu. Zatem pamiętaj o piciu 2-3 litrów wody dziennie.

Nieprawidłowe odżywianie

Dieta bogata w rafinowane tłuszcze, cukier i sól zdecydowanie nie pomaga siłom obronnym organizmu. Co gorsze może promować przybieranie na wadze, a nadwaga i otyłość zmniejszają liczbę jak i aktywność krwinek odpornościowych potrzebnych do walki z infekcjami. Niewystarczające spożycie owoców i warzyw, białka czy zdrowych tłuszczy sprzyja niedoborom cennych składników, które są podstawą skutecznej ochrony organizmu. Zwłaszcza składniki takie jak witamina C, D, E i A, oraz pierwiastki cynk i selen powinny być obecne w naszej diecie.

Cukier

Zwłaszcza ten biały, oczyszczony, może działać uzależniająco, do tego stopnia, że stawia się go zaraz po nikotynie i alkoholu. Łatwo to zaobserwować – im więcej cukru jemy, tym częściej mamy ochotę na coś słodkiego. Duże ilości cukru wpływają na rozregulowanie hormonu sytości – leptyny, przez co nasz mózg nie potrafi prawidłowo odczytać sygnału o spożytym pokarmie powodując, że stale czujemy się głodni.

Alkohol

Alkohol z powodu swojego pH może podrażniać śluzówki, powodując ich przekrwienie. Błony śluzowe są pierwszą linią obrony przed bakteriami i wirusami. Ich uszkodzenie zmniejsza zdolności obronne tkanek. Dodatkowo przewlekłe spożywanie alkoholu może powodować niedobory minerałów i witamin – strażników naszej odporności.

Siedzący tryb życia

Jeżeli większość czasu spędzasz siedząc, twój organizm nie jest odpowiednio stymulowany do działania. Rozleniwieniu ulega trawienie, krążenie spowalnia – co przekłada się na mniejszą efektywność systemu immunologicznego. Niezależnie od wieku, płci i innych szkodliwych nawyków, takich jak palenie, siedzący tryb życia wiąże się ze zwiększonym ryzykiem przedwczesnej śmierci(1). Naukowcy ostrzegają, że brak aktywności może doprowadzić do upośledzenia układu odpornościowego, stanów zapalnych i innych przewlekłych dolegliwości. Zaplanuj przynajmniej 30 minut aktywności dziennie.

Za dużo ćwiczeń

Sport to zdrowie, jednak skrajne przeciążanie organizmu wysiłkiem fizycznym może mieć odwrotny efekt. Zbyt intensywne ćwiczenia, prowadzące do przetrenowania, mogą wyniszczać ciało i zwiększać jego podatność na infekcje. Sportowcy, którzy nieustannie trenują, są bardziej narażeni na nadprodukcję wolnych rodników tlenowych – przyczyny stanów zapalnych i wielu schorzeń. Dbaj o umiar i odpowiednią regenerację.

Palenie

Próbujesz rzucić palenie? Teraz masz kolejny powód do rezygnacji z papierosów – osłabiają twój układ odpornościowy, czyniąc cię bardziej podatnym na przeziębienie i wirusy. Niezależnie od tego, czy palisz tradycyjne papierosy czy e-papierosy, nadal jesteś narażony na szkodliwy wpływ dymu i zawartych w nim toksycznych związków. Nikotyna zwiększa poziom kortyzolu – hormonu stresu, jednocześnie zmniejszając wytwarzanie limfocytów odpornościowych. W odpowiedzi na dym tytoniowy niebezpiecznie wzrasta ilość wolnych rodników, które mogą powodować problemy z drogami oddechowymi i upośledzoną odpowiedź na bakterie i wirusy.

Samotność i stres

Kolejnym ważnym czynnikiem jest stres spowodowany presją w pracy, życiu osobistym czy innymi niespodziewanymi sytuacjami. Przykładem jest pojawianie się opryszczki wywoływanej przez wirusa. Zazwyczaj powraca, kiedy jesteśmy pod wpływem stresu i nadmiaru obowiązków, wtedy, kiedy nasz układ immunologiczny jest hamowany. Także poczucie samotności może osłabiać odporność. Stwierdzono, że samotność zmienia komórki układu odpornościowego w sposób, który sprzyja reakcjom zapalnym. Osoby żyjące samotnie, mają tendencję do częstszych przeziębień i mniejszej skuteczności do walki z wirusami. Jeśli czujesz się samotny, znajdź sobie nowe cele życiowe, poświęcając swój czas innym, zaangażuj się w nowe działania społeczne.

 

Źródła:

  1. https://www.health.harvard.edu/blog/too-much-sitting-linked-to-an-early-death-201401297004
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Zaufane Opinie IdoSell
4.83 / 5.00 339 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-06-22
Realizacja przebiegła bardzo sprawnie. Produkt otrzymałam w ciągu dwóch dni od zamówienia.
2020-06-26
Bardzo dobra i szybka obsługa
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel