Flora bakteryjna

( ilość produktów: 6 )

      Flora bakteryjna

      Organizm człowieka zasiedlają licznie bakterie. Znaczna część bytuje w jelitach i ma pozytywny wpływ na zdrowie. Pożyteczne kultury bakterii jeżeli są obecne w odpowiedniej ilości mogą korzystnie wpływać na funkcjonowanie organizmu: pomagają w trawieniu i wchłanianiu składników odżywczych, produkcji niektórych witamin, czy rozkładaniu i usuwaniu resztek pokarmowych i metabolitów pomagając oczyszczać organizm. Ich prawidłowy skład wspiera naturalne mechanizmy obronne m.in. regulując ilość niekorzystnych bakterii, czy grzybów. Popularnymi rodzajami bakterii, które występują w dużej ilości (oraz w różnorodnych odmianach) w jelitach są: Lactobacillus i Bifidobacterium oraz drożdże Saccharomyces boulardii.

      Bakterie jelitowe – dla kogo są korzystne?

      Każdy organizm potrzebuje pożytecznych mikroorganizmów we florze jelitowej: od noworodków i dzieci, młodzież, osoby dorosłe po seniorów. Już w trakcie porodu naturalnego dziecko otrzymuje część korzystnej mikroflory od matki. Następnie poprzez zdrową dietę kształtowany jest prawidłowy skład mikrobiomu. Niestety także, szereg niekorzystnych czynników wpływa na zmniejszenie liczby pożytecznych kultur bakterii oraz ich nieprawidłowy skład, który oznacza przewagę mikroorganizmów chorobotwórczych. Szczególnie narażone na nieprawidłowy skład mikroflory jelitowej są m.in:

      • Noworodki i dzieci urodzone przez cesarskie cięcie.
      • Osoby stosujące antybiotyki.
      • Podczas nieprawidłowo skomponowanej diety bogatej w produkty wysoko przetworzone, cukier, wypieki z białej mąki, tłuszcze trans, czy używki jak alkohol i kawa.
      • W przypadku braku produktów fermentowanych i kiszonych w diecie.
      • Podczas obciążeń organizmu np. stresem czy duży wysiłkiem fizyczny.
      • Osoby starsze.
      • Osoby z osłabioną odpornością.
      • Podczas zaburzeń trawienia i wchłaniania.

      Objawy zaburzonej flory jelitowej:

      W przypadku nieprawidłowej kompozycji pożytecznych bakterii w jelicie cienkim i grubym mogą wystąpić różnorodne objawy i dolegliwości:

      • Bóle brzucha
      • Biegunki i zaparcia
      • Wzdęcia
      • Stany zapalne w przewodzie pokarmowym,
      • Kolki,
      • Alergie i nietolerancje,
      • Dolegliwości wątroby,
      • Wahania masy ciała
      • Osłabienie odporności organizmu,
      • Braki witamin m.in. K czy B12.

      Źródła pożytecznych kultur bakterii w żywności

      Pożyteczne szczepy bakterii znajdziemy w produktach kiszonych i fermentowanych. Zaliczamy do nich:

      • Kiszoną kapustę, ogórki
      • Zakwasy np. z buraków
      • Serwatkę z mleka, kefir, zsiadłe mleko,
      • Natto, kimchi
      • Kombuczę

      Funkcje pożytecznych bakterii jelitowych

      • Wspomagają trawienie zwłaszcza resztek pokarmów podczas procesu fermentacji,
      • Wzmacniają i chronią nabłonek jelit.
      • Biorą udział w wytwarzaniu witamin z grupy B oraz K.
      • Ułatwiają przyswajalność składników mineralnych i elektrolitów m.in. magnezu, potasu sodu, czy wapnia.
      • Uczestniczą w prawidłowym metabolizmie cholesterolu i kwasów tłuszczowych.

      Wsparcie flory bakteryjnej

      W razie potrzeby np. w trakcie antybiotykoterapii, można wspierać dietę o preparaty zawierające pożyteczne kultury bakterii. Ponadto istnieją specjalne szczepy, które pozytywnie oddziałują na mikroflorę dzieci (np. Bifidobacterium bifidum breve, infantis longum, czy Lactobacillus acidophilus, casei, reuteri, rhamnosus).

      Zaufane Opinie IdoSell
      4.84 / 5.00 699 opinii
      Zaufane Opinie IdoSell
      2020-06-19
      Super obsługa
      2020-06-19
      Produkty bardzo wysokiej jakości, wysyłka ekspresowa!
      Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
      Zamknij
      pixel