Witamina D3

( ilość produktów: 5 )

      Witamina D

      Witamina D to niezbędny element dla funkcjonowania organizmu człowieka i zachowania zdrowia. Zaliczanych do tej grupy jest kilka związków, a wśród nich najbardziej znane witamina D2 i aktywna – tak bardzo pożądana witamina D3. Nazywana jest również witaminą słońca, ponieważ wytwarzana jest w skórze właśnie pod wpływem promieni słonecznych (UVB). To w ten sposób dostarczamy jej najwięcej, ponieważ źródła w diecie zawierają niewielką ilość witaminy D3.

      Dlaczego witamina D jest nam niezbędna?

      Witamina D odpowiada za wiele procesów w naszym ciele. Receptor dla tej witaminy znajduje się niemalże na każdej komórce w naszym ciele, dlatego wiele komórek, tkanek i narządów potrzebuje jej obecności do prawidłowego działania. Jaką rolę pełni witamina D?

      • Uczestniczy w gospodarce wapniowo-fosforanowej, zapewniając właściwe wykorzystanie tych minerałów i prawidłową strukturę tkanki kostnej i zębów.
      • Stanowi jeden z kluczowych elementów układu odpornościowego wpływając na jego prawidłowe funkcjonowanie.
      • Warunkuje odpowiedni poziom wapnia w krwi.
      • Wspomaga funkcjonowanie mięśni.
      • Uczestniczy w podziale komórek.

      Niski poziom witaminy D

      Niestety, z powodu szerokości geograficznej Polski dostępność do promieniowania, pod wpływem którego wytwarzana jest witamina D nie jest wystarczające. Odpowiednie promieniowanie do jej wytworzenia występuje jedynie w okresach wiosny i lata (od kwietnia do września) po pomiędzy godziną 10 a 15. Dla syntezy skórnej konieczna jest minimum 20 minutowa ekspozycja na słońce przy 18% odkrytego ciała, bez stosowania filtrów. Dodatkowym utrudnieniem jest spędzanie większości dnia w pomieszczeniach. Te czynniki sprawiają, że powszechny stał się niski poziom witaminy D.

      Kto jest szczególnie narażony na niski poziom witaminy D?

      Synteza skórna witaminy D zależy od wielu czynników. Szczególną uwagę na witaminę D powinny zwrócić osoby:

      • z nadwagą i otyłością (nadwaga i otyłość zmniejszają syntezę skórną). Tkanka tłuszczowa zatrzymuje witaminę D, znacznie ograniczając jej uwalnianie do krwiobiegu,
      • dzieci w okresie wzrostu,
      • kobiety w okresie menopauzy,
      • osoby starsze, gdyż wraz z wiekiem zmniejsza się stężenie substancji, z której wytwarzana jest witamina D w formie D3 (7-dehydrocholesterolu). Po 70-tym roku życia nawet o 75%,
      • osoby spędzające większość czasu w budynkach,
      • o ciemnej karnacji – pigmentacja utrudnia wytwarzanie witaminy D,
      • osoby stosujące kremy z filtrem,

      Objawy niskiego poziomu witaminy D

      Jednymi z objawów obniżonego poziomu witaminy D w organizmie są:

      • problemy z układem kostno-szkieletowym oraz mięśniowym,
      • osłabienie układu odpornościowym,
      • ogólne osłabienie organizmu,

      Źródła witaminy D w diecie

      Najważniejszym źródłem witaminy D dla człowieka jest synteza skórna (około 80%). Natomiast pożywienie stanowi jej uzupełnienie. Aktywna witamina D3 – cholekalcyferol, występuje w żywności pochodzenia zwierzęcego. Natomiast witamina D2 – ergokalcyferol znajduje się w roślinach i grzybach. Do najlepszych źródeł spożywczych witaminy D zalicza się:

      • tłuste ryby morskie,
      • oleje rybne,
      • jaja,
      • masło,
      • produkty mleczne,
      • grzyby i drożdże.

      Zapotrzebowanie na witaminę D

      Ustalenie zapotrzebowania na witaminę D powinno być indywidualne. Najlepiej sprawdzać jej poziom wykonując badania laboratoryjne. Bezpieczny poziom powinien wynosić od 75-150 nmol/l we krwi.

      Natomiast dzienne spożycie szacuje się następująco:

      • dzieci do 1 roku życia - 400 IU
      • dzieci i młodzież - 600 IU - 1000 IU (w zależności od masy ciała)
      • dorośli 800 - 2000 IU
      • kobiety w ciąży i karmiące piersią 800 - 2000 IU

      Przedawkowanie

      Nadmiar witaminy D może być szkodliwy. Toksyczne działanie witaminy D może wystąpić przy stężeniu 25(OH)D3 we krwi powyżej 100 ng/ml i występuje rzadko.

      Objawy nadmiaru witaminy D obejmują: bóle głowy, nudności i wymioty, zaparcia, metaliczny posmak w ustach, zapalenie trzustki, kamienie nerkowe. [1, 2]

      W konsekwencji może prowadzić do: uszkodzenia nerek i układu sercowo-naczyniowego [3, 4]

      Witamina D a mitochondria

      Przemiana witaminy D do aktywnej postaci odbywa się w mitochondriach komórek m.in.: nerek, neuronów, komórek glejowych, skórze, węzłach chłonnych, trzustce, makrofagach, nadnerczach. Między innymi dlatego tak ważne jest prawidłowe funkcjonowanie tych organelli. Ponadto badania wskazuję, że witamina D hamuje syntezę NO (tlenku azotu) zmniejszając stres nitrozacyjny, który uszkadza mitochondria [5].

      Zaufane Opinie IdoSell
      4.87 / 5.00 2982 opinii
      Zaufane Opinie IdoSell
      2024-06-10
      Jestem zadowolony, otrzymałem to co zamawiałem
      2024-05-26
      Bardzo szybka realizacja. Odebrałąm w Żabce.
      pixel