Magnez – prawidłowa suplementacja. Jak stosować magnez?

2022-01-27
Magnez – prawidłowa suplementacja. Jak stosować magnez?

Właściwości

Magnez jest kofaktorem ponad 300 enzymów. Uczestniczy w wytwarzaniu energii ATP, czym przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej (w tym transportu potasu). Magnez jest antagonistą wapnia, uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych i w procesie mineralizacji kości oraz zębów. Przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Zalecane dzienne spożycie magnezu (RDA)

Wartości RDA dla magnezu określane są na podstawie przeciętnego zapotrzebowania u zdrowych osób dorosłych.

Okres Kobiety (mg/dl) Mężczyźni (mg/dl)

19 r.ż. i powyżej

320

420

Przyjmowanie:

Należy stosować wraz z posiłkiem lub pomiędzy posiłkami, z równomiernym rozłożeniem porcji dziennej w ciągu dobry. Sole organiczne zawierające związany magnez (asparaginian, glukonian, cytrynian, orotynian, taurynian) mają wyższą dostępność biologiczną niż związki nieorganiczne. Stąd też konieczne jest ustalenie indywidualnych porcji magnezu.

Interakcje magnezu z lekami i składnikami odżywczymi

Interakcje z lekami obejmują: upośledzone wchłanianie / wykorzystanie magnezu.

  • Do leków, które nasilają wydalanie magnezu przez nerki należą: aminokglikozydy, amfoterycyna, karboplatyna, cisplatyna, cyklosporyna, foskarnet, glikozydy nasercowe, metotreksat, tiazydy, diuretyki pętlowe, pentamidyna, tyrolimus oraz alkohol, kofeina.
  • Upośledzone wchłanianie / wykorzystanie magnezu powodują: inhibitory ACE, środki zobojętniające kwas solny, difosforany, chinolon, kolchicyna, cholestyramina, kortyosteroidy, glikozydy naparstnicy, doustne środki antykoncepcyjne, środki przeczyszczające, błonnik.

Z czym nie łączyć magnezu?

  • Niedobór witamin tiaminy i ryboflawiny nasila zużycie i wydalanie magnezu.
  • Wysokie dawki cynku (140 mg/dobę) znacznie obniżają wchłanianie magnezu.
  • Cynk i fosforany upośledzają wchłanianie / wykorzystanie magnezu, dlatego między ich przyjmowaniem należy zachować minimum 2 godziny przerwy.

Rady praktyczne wg dr Kuklinskiego

Jeżeli nie mamy do dyspozycji żadnych wyników badań laboratoryjnych, powinniśmy rano i wieczorem przyjmować po 300 mg magnezu. Jeżeli mamy skłonności do zaparć – zalecamy chlorek magnezu, natomiast, gdy przeważają u nas reakcje ze strony układu sercowo – naczyniowego – ororat magnezu.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2022
Zaufane Opinie IdoSell
4.87 / 5.00 2620 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-06-21
Szybko, rzetelnie, dokładnie.
2020-06-23
Witaminy bardzo szybko dotarły. Miła obsługa.

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel