Spermidyna – najlepsze źródła w żywności

2020-10-23
Spermidyna – najlepsze źródła w żywności

Spermidyna to substancja naturalnie produkowana w organizmie i potrzebna komórkom do wielu przemian i procesów. Niestety, wraz z wiekiem, ilość wytwarzanej w naszym ciele spermidyny maleje. Jak przywrócić jej właściwy poziom? Otóż, poza endogenną syntezą, możemy dostarczać ją wraz z dietą. Sięgając po produkty bogate w spermidynę możemy skutecznie podnosić jej poziom w organizmie.

Spermidyna w diecie

Spermidyna ma rzadką zdolność do aktywowania autofagii. To proces oczyszczania komórek, który jest niezbędny, aby mogły prawidłowo funkcjonować i utrzymywać organizm w zdrowiu. Z kolei, niewłaściwie działające komórki są przyczyną wielu stanów patologicznych i chorób.

Autofagia najczęściej kojarzona jest jako efekt wywołany okresowym postem, ponieważ jest to jeden z czynników, który ją aktywuje. Naukowcom udało się ustalić, że substancja o nazwie spermidyna, może równie skutecznie jak post aktywować autofagię, wraz ze wszystkimi jej korzyściami.

Zwiększenie ilości spermidyny w diecie pozwala osiągnąć pozytywne efekty postu bez konieczności głodzenia. Z tego powodu spermidyna określana jest jako mimetyk restrykcji kalorycznej – środek, który naśladuje korzyści płynące z ograniczenia kalorii.

Pokarmy bogate w spermidynę

Wiele pokarmów zawiera ten cenny składnik, należą do nich zwłaszcza warzywa i owoce, produkty fermentowane (natto), czy długo dojrzewające (cheddar). Średnio wraz z dietą przyjmujemy od 7 do 25 mg spermidyny. Pokarmem o najwyższej zawartości spermidyny są kiełki pszenicy, które posiadają nawet 24 mg w 100 gramach. [1]

Przyjrzyjmy się tym pokarmom, które zawierają szczególnie wysoką ilość tej poliaminy. Oto 9 pokarmów bogatych w spermidynę:

  • Kiełki pszenicy
  • Soja i fermentowane produkty sojowe
  • Sery długo dojrzewające np. cheddar
  • Grzyby np. shiitake
  • Zielony groszek
  • Ryż i otręby ryżowe
  • Mango
  • Ciecierzyca
  • Kalafior i brokuły

Wchłanianie i biodostępność spermidyny

Zaletą spermidyny, zarówno pochodzącej z żywności, jak i z suplementacji, jest wysoka przyswajalność – szybko wchłania się bez rozkładania, z zachowaniem pełnej jej aktywności [2]. Spożywanie żywności bogatej w tę poliaminę oraz jej suplementacja są skutecznymi sposobami podniesienia jej poziomu w organizmie. Stosowanie spermidyny jest bezpieczne i nie wykazuje negatywnego wpływu na organizm.

 

Źródła:

  1. https://www.researchgate.net/publication/49768924_Polyamines_in_foods_Development_of_a_food_database
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11564949/
Pokaż więcej wpisów z Październik 2020
Zaufane Opinie IdoSell
4.83 / 5.00 648 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-06-19
Bardzo solidna firma
2020-06-23
Witaminy bardzo szybko dotarły. Miła obsługa.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel