Chat with us, powered by LiveChat

Tych 5 czynników zagraża Twojemu sercu!

2019-11-06
Tych 5 czynników zagraża Twojemu sercu!

Gdyby zapytać pierwszą osobę na ulicy, jakie czynniki definiują zagrożenie dla naszego serca, padną oczywiste dla wszystkich odpowiedzi: palenie papierosów, otyłość, cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi, podwyższony cholesterol, brak codziennego ruchu. Takie informacje powielane są na okrągło i dobrze zakorzeniły się w naszych przekonaniach. Nie zdajemy sobie do końca sprawy, że są one następstwem naszego odwrotu od natury i ucywilizowania życia.

Co szkodzi Twojemu sercu? Poznaj 5 zapomnianych faktorów!

Wiele osób zastanawia się, dlaczego cierpią na choroby sercowo-naczyniowe? Przecież nie spełniają „standardów” stereotypowo określonej osoby zagrożonej ryzykiem miażdżycy czy zawału serca. Są szczupłe, nie palą papierosów, nie nadużywają alkoholu i przy tym regularnie ćwiczą. Skąd więc te zaskakujące diagnozy w gabinecie lekarskim?

Żyjemy ekstremalnie szybko, a zła prognoza brzmi, że będzie jeszcze szybciej. Tymczasem nasz organizm nie nadąża za tempem zmian i zaczyna się buntować. I to coraz wcześniej.

Ponieważ wpływ poniżej wymienionych czynników szkodzących naszemu sercu nie jest dla wszystkich oczywisty, często o nich zapominamy:

  • Zanieczyszczenie powietrza
  • Brak zieleni w naszym otoczeniu i brak aktywności fizycznej
  • Samotność
  • Stres
  • Brak snu

„Niektóre z tych czynników są poza naszą kontrolą”, mówi dr Amit Khera, Kierownik Programu Kardiologii Prewencyjnej UT Southwestern Medical Center, Dallas. „Niemniej jednak wpływają one bezpośrednio na nasze zdrowie i mogą również przyczyniać się do bardziej znanych czynników ryzyka.” (1)

Przez „znane czynniki ryzyka chorób serca” Dr. Khera ma na myśli wspomniane już na początku:

  • palenie papierosów
  • wysokie ciśnienie krwi
  • brak ruchu
  • wysoki poziom cholesterolu
  • nadwagę
  • cukrzycę

Pierwszy czynnik ryzyka dla serca: zanieczyszczenie powietrza

Jak wykazały niektóre badania – wśród osób starszych, chorujących przewlekle, „zanieczyszczenie powietrza może bezpośrednio uszkodzić układ sercowo-naczyniowy, ponieważ toksyczne cząsteczki w zanieczyszczonym powietrzu powodują procesy zapalne w płucach, które z kolei mogą być natychmiast przenoszone do całego układu sercowo-naczyniowego”. Donald Lloyd-Jones, Dziekan Wydziału Medycyny Prewencyjnej na Northwestern University. To jeden punkt widzenia wpływu zanieczyszczenia powietrz na zdrowie człowieka.

Z drugiej strony odruchowo rezygnujemy z aktywności fizycznej, mniej przebywamy poza domem, nie wychodzimy na spacery, jeśli zanieczyszczenie powietrza jest wysokie. A to np. pogłębia otyłość, zaostrza cukrzycę itp. Według badania przeprowadzonego w Danii korzyści płynące z aktywności fizycznej realizowanej poza domem, nawet jeśli powietrze w terenie jest zanieczyszczone, są wyższe od prewencyjnych zachowań (2).

Amerykańskie badanie natomiast, opublikowane w styczniu w czasopiśmie Circulation of the American Heart Association, wykazało, że zdrowa dieta śródziemnomorska może złagodzić ewentualne szkody spowodowane zanieczyszczeniem powietrza i może je częściowo zrekompensować (3). Według rankingu ekspertów publikowanego przez U.S. News & World Report dieta śródziemnomorska uznawana za najlepszą dietę przy cukrzycy i drugą w kolejności dla zdrowia układu krążenia, ponieważ jest bogata w błonnik, zdrowe kwasy omega 3, witaminy, składniki mineralne oraz przeciwutleniacze. Bazuje na spożywaniu lokalnych produktów i jak najmniej przetworzonej żywności.

Drugi czynnik ryzyka dla serca: brak zieleni w naszym otoczeniu i brak aktywności fizycznej

Podobnie niekorzystnym dla serca (i ogólnego stanu zdrowia) jest brak obszarów zielonych i niemożność codziennego obcowania z naturą. Jeśli w miejscu, w którym mieszkamy, brakuje terenów zielonych, trudno jest nam wyjść z domu, aby poćwiczyć. Bo kto lubi biegać lub spacerować po mieście wąskimi ulicami?

Jednocześnie brak terenów zielonych świadczy również o znacznym zmniejszeniu ilości lokalnych producentów żywności, co tym samym niekorzystnie wpływa na jakość naszej diety. Dieta staje się uboższa w wartości odżywcze, witaminy i błonnik, ponieważ opiera się na półproduktach. Żywność wysoko przetworzona zawiera dużo dodatków takich jak barwniki, konserwanty, emulgatory czy utwardzone tłuszcze roślinne.

Natura wycisza nas wewnętrznie. Jeśli ograniczamy sobie dostęp do regularnego obcowania z przyrodą w konsekwencji zaczynamy odczuwać niepokój. Podobnie samotność niekorzystnie wpływa na stan naszego ducha, ale też na nasze ciało, jak pokazuje poniższa treść.

Trzeci i czwarty czynnik ryzyka dla serca: samotność i stres

Oczywiście skutki długotrwałego stresu (6) i samotności są trudne do zmierzenia i oceny, a jeszcze trudniej jest znaleźć właściwą terapię, ale pewne jest, że w znaczący sposób wpływają na zdrowie serca, mówi Lloyd-Jones (5).

Jak samotność wpływa na człowieka? „Istnieje wyraźny związek między ciałem a umysłem”, mówi terapeuta. „Niestety nie jest łatwo znaleźć właściwą terapię. Zredukuj stres – to łatwiej powiedzieć niż wykonać.”

Każdy, kto jest również zestresowany i dodatkowo samotny, albo izoluje się od ludzi albo ma tendencję do ulegania niezdrowym nawykom: pali papierosy, częściej korzysta z napojów alkoholowych, odżywia się niezdrowo i rzadziej się porusza. I tak powstaje błędne koło.

Piąty czynnik ryzyka dla serca: brak snu

Jednak według Lloyda-Jonesa najbardziej wpływowym czynnikiem ryzyka chorób serca jest brak snu. „Dobra higiena snu jest niezwykle ważna” - mówi. „Niedobór snu lub bezsenność mogą zwiększać ciśnienie krwi, przyczyniać się do otyłości, a nawet sprzyjać migotaniu przedsionków (zaburzenia rytmu serca), szczególnie jeśli występuje bezdech senny (zatrzymanie oddechu podczas snu). Tak, niedoborowy sen może zrujnować każdy inny podjęty wysiłek, aby mieć zdrowe serce.”

W badaniu ze stycznia 2019 r. opublikowanym w czasopiśmie Journal of American College of Cardiology stwierdzono, że pozbawienie snu (mniej niż sześć godzin snu na noc) wiąże się z powstawaniem złogów w naczyniach krwionośnych, co sprzyja rozwojowi miażdżycy (4). A to właśnie miażdżyca uznawana jest za przyczynę najważniejszych chorób sercowo-naczyniowych.

Pięć czynników, które chronią twoje serce

Niestety, we współczesnej praktyce nie dba się o te mniej znane czynniki ryzyka zagrażających sercu – najczęściej z powodu braku czasu, zbyt szybkiego życia. Z holistycznego punktu widzenia wiele możemy dla siebie zrobić, wystarczy skupić się na tym, co istotne i odpowiednio o siebie zadbać:

  • Higiena snu i zarządzanie stresem

Zadbaj o higienę swojego snu (śpij co najmniej 7 godzin, idź spać przed północą, nie pracuj przed telewizorem lub innymi ekranami przed pójściem spać itp.), a także ustal priorytety i skup się na tym, co istotne – radzenie sobie ze stresem leży całkowicie w Twojej gestii, a dobra wiadomość jest taka, że można nad nim zapanować, ponieważ wg najnowszych badań psychologicznych prowadzonych m.in. przez Kelly Mcgonigal źródłem odczuwanego stresu jest nasze indywidualne przekonanie, co do zakresu skutków, do których może prowadzić.

  • Znajdź sobie swoje zielone miejsce

Codzienny ruch – ale musi być on codzienny – przynosi świetne rezultaty chroniące nasze serce i organizm. Zbyt mała aktywność fizyczna, siedzący tryb życia zabija nas. Dlatego spaceruj każdego dnia lub jeśli wolisz wybierz rower czy deskorolkę. Wszędzie tam, gdzie są tereny zielone – znajdź swój sposób na umiarkowany ruch – są to zalecenia dr. Bodo Kuklinskiego.

  • Zapewnij sobie dobre powietrze

Przynajmniej we własnym domu możesz wiele zrobić w tym kierunku. Naturalne rośliny w doniczkach oczyszczające powietrze, odpowiednia wentylacja czy oczyszczacz powietrza – wpłyną znacząco na poprawę jakości Twojego życia i snu.

  • Nawiąż kontakty

Rozejrzyj się w swoim środowisku i poszukaj ludzi o tych samych zainteresowaniach. Samotność najlepiej pokonywać z partnerem lub w grupie, dlatego szukaj rozrywki (chóru, muzyki, sportu itp.), takiej jaką lubisz, i poznawaj nowe osoby.

  • Odżywiaj właściwie swój organizm

Jak w optymalny sposób wspierać swój organizm? Według niemieckiego naukowca dr. Franza Enzmanna najlepiej wrócić do źródeł i przypomnieć sobie, że to co jest dla nas najlepsze daje nam natura i zaopatrzyć organizm w substancje, które nakarmią nasze mitochondria.

Prawdziwa przyczyna wielu schorzeń tkwi u podstaw zaburzeń narządów zachodzących w komórkach naszego ciała. Jeśli zadbasz o prawidłowe odżywienie organizmu – utrzymasz mitochondria w zdrowiu i zmniejszysz ryzyko wielu schorzeń. Dlatego stosuj dietę sezonową, bogatą w produkty jak najmniej przetworzone (aby zachować ich naturalne wartości i witaminy) i właściwe dla regionu, w którym mieszkasz.

 

Źródła:

  1. American Heart Association News, 5 threats to heart health you may not be aware of, Juli 2019,
  2. Nadine J. Kubesch, Mark J. Nieuwenhuijsen, Kim Overvad et al., Effects of Leisure-Time and Transport-Related Physical Activities on the Risk of Incident and Recurrent Myocardial Infarction and Interaction With Traffic-Related Air Pollution: A Cohort Study, J Am Heart Assoc. 2018;7:e009554. DOI: 10.1161/JAHA.118.009554
  3. Lim CC et al., Mediterranean Diet and the Association Between Air Pollution and Cardiovascular Disease Mortality Risk, Circulation. 2019;139:1766–1775. DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.118.035742
  4. Fernando Domínguez et al., Association of Sleep Duration and Quality With Subclinical Atherosclerosis, J Am Coll Cardiol. 2019 Jan, 73 (2) 134-144
  5. . Valtorta NK, Kanaan M, Gilbody S et al., Loneliness and social isolation as risk factors for coronary heart disease and stroke: systematic review and meta-analysis of longitudinal observational studies, Heart 2016;102:1009-1016
  6. Song Huan, Fang Fang, Arnberg Filip K, Mataix-Cols David, Fernández de la Cruz Lorena, Almqvist Catarina et al. Stress related disorders and risk of cardiovascular disease: population based, sibling controlled cohort study BMJ 2019
Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel