Chat with us, powered by LiveChat

Naturalna odporność organizmu – jak ją wspierać?

2020-03-26
Naturalna odporność organizmu – jak ją wspierać?

Każdego dnia układ odpornościowy chroni nas przed dużą liczbą bakterii i wirusów. Aby działał niezawodnie możemy wspierać jego funkcjonowanie poprzez nasze codzienne świadome wybory i prawidłowe nawyki. Naturalne sposoby na zbudowanie odporności są proste do wprowadzenia i dają dużo lepsze efekty niż reagowanie dopiero, gdy wystąpią pierwsze symptomy przeziębienia lub grypy.

Układ odpornościowy budują wyspecjalizowane komórki, narządy i tkanki, które wspólnie zwalczają bakterie, wirusy czy pasożyty. Kiedy układ odpornościowy „wykryje” drobnoustroje rozpoczyna odpowiedź immunologiczną – uwalnia przeciwciała – białka skierowane przeciwko intruzom unieszkodliwiając je.

W naturze istnieje wiele substancji, które aktywują nasz układ immunologiczny do szybszego rozpoznawania i walki ze szkodliwymi mikroorganizmami. Również nasze nawyki mogą wzmacniać bariery ochronne organizmu.

1. Przestrzegaj higieny

Ograniczenie narażenia na kontakt z bakteriami i wirusami jest kluczem do zachowania zdrowia. Podstawę stanowi częste i dokładne mycie rąk, zwłaszcza przed posiłkami, czy po wizytach w miejscach odwiedzanych przez duże ilości osób takich jak: środki publicznego transportu, praca czy szkoła. Warto także zakrywać usta i nos chusteczką podczas kaszlu lub kichania, aby nie doprowadzać do ewentualnego przenoszenia patogenów drogą kropelkową.

2. Zachowaj ostrożność

Wirusy potrafią przetrwać nawet 24 godziny na powierzchni poza organizmem, a bakterie jeszcze dłużej – niektóre nawet kilka miesięcy. W ten sposób mogą być przenoszone. Z tego względu należy korzystać jedynie z osobistych przyborów higienicznych, a nawet kuchennych. Często myć i dezynfekować przedmioty, które mogą mieć kontakt z wirusami takie jak: telefon komórkowy, myszka i klawiatura, piloty, klamki.

3. Hartuj organizm

Najbardziej znanym sposobem na hartowanie organizmu jest wystawianie go na zmienną temperaturę np. poprzez naprzemienny zimny i ciepły prysznic lub krótkie moczenie nóg w zimnej wodzie, aby pobudzić krążenie, przepływ limfy, a wraz z nimi ruch komórek odpornościowych. Dobrze zadziała sauna, po której weźmiemy zimny prysznic lub umiejętne „morsowanie” połączone z pracą z oddechem. Na początek dobrze sprawdzi się częste wietrzenie pomieszczeń i spacery na świeżym powietrzu.

Pamiętajmy, że hartować powinniśmy organizm tylko wtedy, kiedy jest w pełni sił i może odpowiednio zareagować na zmieniające się warunki. Hartowanie to proces, który należy przeprowadzać stopniowo, aby nasz układ odpornościowy miał czas się zaadaptować.

4. Zadbaj o dietę

Dieta to kolejny ważny element naszej odporności. Im bardziej kolorowa i urozmaicona tym większa szansa, że dostarczamy komórkom wszystkich niezbędnych składników. Jednak jakość też ma tutaj znaczenie. Im bardziej naturalne produkty tym lepiej. Postaw na warzywa, owoce, a w sezonie zimowym na kiszone produkty. Te pokarmy zawierają największe ilości naturalnych przeciwutleniaczy, które chronią przed wolnymi rodnikami. Duża część z nich to również cenne źródła witamin, w tym witaminy C, która pozwala utrzymać prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Znajdziemy ją w naszych polskich owocach: czarnej porzeczce i jej przetworach, aronii, róży, jabłkach oraz czerwonej papryce, szpinaku, brokułach i cytrusach.

W diecie nie powinno zabraknąć również pełnowartościowego białka zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy do budowania białek odpornościowych organizmu. Takie produkty jak ryby czy wysokiej jakości mięso są cennym źródłem witamin z grupy B, w tym witaminy B6, która wspiera reakcje biochemiczne w układzie odpornościowym.

Kolejnym elementem są zdrowe tłuszcze – zwłaszcza kwasy omega – 3, obecne w oleju z ryb oraz w mniejszych ilościach w orzechach i nasionach, które dodatkowo dostarczają nam cynku i selenu – pierwiastków śladowych wspierających pracę układu immunologicznego.

5. Zaczerpnij słońca

Codzienna ekspozycja na promieniowanie słoneczne pozwala, aby w naszej skórze wytworzyła się odpowiednia ilości witaminy D. Receptory dla tej witaminy są obecne prawie w każdej komórce, a bez niej siły obronne naszego organizmu szybko słabną. Jest też jednym z najczęściej wymienianych składników, którego może nam brakować, zatem warto regularnie badać jej poziom.

6. Korzystaj z natury

Istnieje wiele naturalnych substancji, które stymulują siły obronne organizmu. Do najsilniejszych zaliczane jest oregano i kurkuma. Zawierają szeroki asortyment polifenoli, olejków eterycznych i innych związków, które mogą działać antybakteryjnie i przeciwwirusowo.

7. Zadbaj o jelita

Jelita stanowią ważny element naszego układu odpornościowego za sprawą zasiedlających je pożytecznych bakterii. Regulują one obecność szkodliwych mikroorganizmów, a także uczestniczą w trawieniu i wchłanianiu oraz wytwarzaniu niektórych witamin. Pożyteczne bakterie probiotyczne znajdziemy w produktach fermentowanych i kiszonych.

8. Wyśpij się

Brak odpowiedniej ilości snu osłabia układ odpornościowy, dlatego należy przesypiać przynajmniej 7-8 godzin. Podczas snu nasz organizm produkuje i uwalnia cytokiny – białka odpornościowe. Zbyt krótki sen zakłóca ich wytwarzanie, a tym samym naszą zdolność do regeneracji.

9. Ćwicz

Codzienna aktywność fizyczna, nawet poprzez regularne spacery czy ćwiczenia trzy razy w tygodniu, mają dużo bardziej pozytywny wpływ na nasz organizm, niż tylko na utrzymanie formy. Regularne ćwiczenia pomagają redukować stres. Zwiększają krążenie białych krwinek walczących z wirusami.

10. Unikaj stresu

Osoby pod wpływem stresu są znacznie bardziej podatne na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Przeciążenie stresem zwiększa poziom hormonu – kortyzolu, którego długotrwale podwyższony poziom hamuje funkcje odpornościowe.

11. Odstaw używki

Na koniec, pamiętaj: po pierwsze nie szkodzić, co oznacza zrezygnowanie z nawyków, które osłabiają naszą odporność zwłaszcza używek: alkoholu i tytoniu.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel