Hartowanie – sposób na odporność organizmu

2020-05-04
Hartowanie – sposób na odporność organizmu

Niskie temperatury, deszcz i wiatr wiele osób łączy z przeziębieniem. Czy rzeczywiście takie warunki sprzyjają częstszym infekcjom? Dlaczego wtedy niektórzy z nas pozostają zdrowi? Odpowiedź jest prosta – są odporni. Każdy z nas może przyzwyczaić organizm do zmiennych warunków pogodowych poprzez hartowanie.

Czym jest hartowanie?

Hartowanie to naturalna metoda wzmacniania odporności. Polega na zwiększaniu wytrzymałości organizmu na zmienne warunki takie jak niska i wysoka temperatura, wilgoć, wiatr, czyli te czynniki, które wiele osób uważa za przyczynę przeziębień. Owszem, dla niektórych już samo myślenie o zimnym, wietrznym czy deszczowym dniu wywołuje dreszcze. Warto wtedy popatrzeć na dzieci, które tylko czekają, aby ubrać kalosze i skakać po kałużach. Okazuje się, że bardzo duże znaczenia mają nasze przekonania. Dzieci nie boją się deszczu czy mrozu, nie widzą w nim zagrożenia, a jedynie z ciekawością badają nowe możliwości zabawy i poznawania świata. Jeżeli uwierzysz, że pogoda może negatywnie wpłynąć na Twoją odporność, prawdopodobnie tak się stanie.

Zauważ również, czy nie reagujesz nawykowo na warunki pogodowe. Czy automatycznie, gdy spada temperatura, zakładasz kilka warstw, czapkę i szalik, bo boisz się zmarznąć? No właśnie, to strach powoduje, że odporność może słabnąć. Wiadomo przecież, że stres obniża zdolność organizmu do walki. Zmień zatem swoje nastawianie i wprowadź – stopniowo – kilka nawyków. Nabierz odwagi i… odporności!

Korzyści z hartowania

Prawidłowe podejście do hartowania zakłada nie tylko wystawianie ciała na zmienne warunki (otoczenie, temperatura), ale powinno angażować również Twoje pozytywne podejście i pracę z oddechem. Potwierdzeniem są badania jak i dokonania Wima Hoffa. Dzięki połączeniu odpowiednich technik stał się rekordzistą w przebywaniu w ekstremalnie niskich temperaturach. Zdobył Mount Everest ubrany jedynie w krótkie spodnie, wytrzymał prawie dwie godziny w lodowatej wodzie zachowując stałą temperaturę ciała. Opracował metodę adaptowania organizmu do niskich temperatur w połączeniu z oddechem i medytacją. Dowiedziono wiele korzyści tej metody (m.in. na układ odpornościowy) u osób, które ją praktykowały. Praktykujący znacznie łagodniej reagowali na bakteryjną endotoksynę, podaną im podczas badania. W porównaniu do grupy kontrolnej wykazali niższy poziom stanów zapalnych.

Oczywiście jest to ekstremalne podejście, jednak wskazuje nam kierunek oraz korzyści jakie może przynieść prawidłowe hartowanie zimnem. Pamiętaj jednak, aby przygodę z hartowaniem zaczynać stopniowo. Nawet niewielkie, lecz systematyczne nawyki klimatyzowania się do niskich temperatur, mogą pozytywnie wpłynąć na przemianę materii, działanie układu krążenia czy odporność.

Sposoby hartowania organizmu

Szczególnie obecnie potrzebne jest nam hartowanie, ponieważ stale przebywamy w ogrzewanych pomieszczeniach, środkach komunikacji, praktycznie wszędzie, przez co zatraciliśmy naturalną stymulację ciała. W ten sposób nasze mechanizmy odpornościowe zanikają. Hartowanie pozwala na nowe je obudzić.

Najbardziej znane jest hartowanie niską temperaturą, czy to powietrza czy wody. Przykładów jest wiele. Na początek można zacząć od krótkiego moczenia stóp w zimnej wodzie przez 20 sekund, stopniowo wydłużając czas. Jeżeli masz możliwość spaceruj boso po zimnej trawie lub piasku. Wybierz się na spacer w lżejszym ubraniu. Dobrym sposobem są także naprzemienne ciepłe i zimne prysznice. Powinny trwać około 20 minut i zaczynać się ciepłym prysznicem stopniowo obniżając temperaturę wody. Już temperatura około 20˚C przez 20 sekund wywołuje pozytywne reakcje w ciele. Dla osób bardziej zaawansowanych w tym procesie pod okiem doświadczonej osoby można zacząć morsowanie w okresach jesienno-zimowych. Pamiętajmy, że najlepsze efekty dają systematyczne i stopniowe działania, aby organizm mógł się do nich przyzwyczaić. Nigdy nie działaj gwałtownie ani na siłę. Słuchaj swojego organizmu. Dostosuj czas, intensywność bodźców czy temperatury do Twoich potrzeb tak, aby proces nie był zbyt intensywny. Wracając do początku, Twoje przekonania mają wielką moc. Dlatego jeżeli proces będzie przebiegał wraz z negatywnymi odczuciami korzyści mogą być słabsze. Postaraj się odnaleźć spokój w tym działaniu z korzyścią dla siebie.

Kto powinien zachować ostrożność?

Ważne, aby nie narażać ciała na hartowanie, gdy jesteśmy osłabieni lub „coś nas łapie”. Na pewno nie powinny się hartować osoby chore, z poważnymi problemami z układem krążenia czy pracą serca. W razie wątpliwości warto sięgnąć po radę specjalistów.

Paulina Żurek

Pokaż więcej wpisów z Maj 2020
Document
IdoSell Shop - Prawdziwe Opinie Klientów
4.91 / 5.00 (141 opinii)
pixel
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij